A vidéknek már senki sem mond igazat?

Hogy a rádiót vagy a tévét nem tudom bekapcsolni, mert csak Soros van műsoron, még egy dolog. Hogy az egymástól elvileg független weboldalakon egyszerre jelennek meg propagandaüzenetek, ez van. Ott kezd szakadni kicsit a cérna, amikor olyanokat akarnak lenyomni a torkomon, hogy a Jobbik pártelnöke terrorszervezet tagja, hogy hűséget fogadott Iránnak, hogy Hadházy évekig gyötört és meggyilkolt egy nyugdíjast…

Pártatlan tájékoztatásról már régen legfeljebb álmodhatunk, és ehhez hozzá is szoktunk valamennyire. Talán Nyugat-Európában vannak olyan szegletek, ahol ez az innen nézve utópia valóság, de a magyar embernek már nem lehetnek illúziói.

De ami a vidéki médiával történt az elmúlt években, az egész egyszerűen undorító.

Vidéki lapok: egy hang, egy üzenet, egy vezető…

Az Index már 2017-ben megírta, hogy a Russmedia Kft. kivételével – akik egyébként az Észak-Magyarországot, a Kelet-Magyarországot és a Hajdú-Bihari Naplót és ezek online változatait is birtokolják -, Fidesz közeli vállalkozók már gyakorlatilag az összes médiacéget felvásárolták.

Majd néhány nappal ezt követően a 24.hu közölte, hogy egy Henrich Pecinához köthető új cég felvásárolta a Russmedia Kft.-t. Az érdekesség az, hogy az említett vállalkozó nevéhez köthető a Népszabadság bezárása is, ebből pedig sejthető, hogy mi lett a sorsa Magyarország egyetlen független vidéki lapkiadójának.

Az Index cikkéből továbbá az is kiderült, hogy a kormány propaganda üzeneteit vidéken naponta mintegy 347 000 példányban olvassák – és ehhez még hozzá kell vennünk az azóta felvásárolt Russmedia Kft. által kiadott lapokat is.

A megyei napilapok teljes egészében azt hozzák, amit a Habony-Rogán csapat megálmodik. A hetilapoknál is 90% feletti az arány.

Mészáros Lőrinc és Andy Vajna uralják a vidéki médiát

Érdekeltségein keresztül Mészáros Lőrinc már így is rengeteg kiadót vásárolt, illetve hozzá került az Echo Tv is.

Tavaly nyáron azonban beszállt a buliba Andy Vajna is, aki a TV2 és a Rádió 1 megkaparintását követően, az Avalue Befektetési Kft.-n keresztül megvásárolta a Borsot, a Dél-Magyarországot és a Kisalföldet kiadó Lapcomot.

Ezzel olyan szintű kormánypárti médiafölényt alakítva ki a nyomtatott, az online, a rádiós és a televíziós médiában, amelyet korábban kizárólag komoly diktatúrák idején tapasztalhatott a lakosság. És bár cikkünkben kizárólag vidéki lapokról ejtünk szót, abban is biztosak lehetünk, hogy fővárosi újságok csak azért nincsenek a kormánypárti oligarchák kezében, mert ilyenek – mármint budapesti lapok – nem léteznek.

Fittyet hánynak a pártatlan tájékoztatás alapelveire

A hazai média – köztük hangsúlyosan a közmédia – feladata elsősorban az lenne, hogy tényszerűen ismertetik a lakossággal a magyar politikai élet eseményeit, a társadalmi, politikai, gazdasági folyamatokat. Elméletben… A fővárosi és vidéki médiának egyaránt kötelessége lenne egyenrangúként kezelnie a magyar politikai erőket, illetve ezek képviselőinek fellépését és állásfoglalását.

Ehelyett a fentiekben említett újságokban és televíziókban kizárólag a Fidesz médiagépezete által gyártott propaganda, az ellenzék pocskondiázása és a kormányközeli stiklik és bűnelkövetések elhallgatása vagy akár kínos mosdatása zajlik.

A médiapiac ma a kormány játszótere, de az igazi arcát csak most láthatjuk a propagandagépezetnek. Most láthatjuk, hogy semmilyen hazugság nem túl durva, hogy a politikus bármikor elhajtja az újságírókat, ha nem alákérdeznek, hogy kiröhögheti azt, aki pártatlan tájékoztatást szeretne, mielőtt belecsomagolja egy Soros-plakátba.

Nagyon kevés olyan médium van, amit úgy fogyaszthatok, hogy nem kell közben arra gondolnom: még vagy három helyen utána kell olvassak annak, amit mondanak. Bevallom, ezért is tetszett, amit az Index Vona-interjújában olvastam:

„Mikor a Hír TV-be megyek Kálmán Olgához, nem azt látom, hogy Volner János jön utánam, utána meg Z. Kárpát Dániel, hanem a baloldali pártok, liberálisok következnek. Ezek a médiumok nem lettek jobbikosok, csupán kiegyensúlyozottak. Ez pedig változás azokhoz az időkhöz képest, amikor Simicska Lajos és Orbán Viktor még jóban voltak.”

Eleve sokatmondó, hogy az ellenzéki választási programokból már nem maradhat ki a médiapiac átalakítása. Szerepel a Momentumnál, akik “elkötelezettek a nyitott, demokratikus közbeszéd mellett”. Az LMP-nél, akik a korrupcióval együtt számolnák fel az “átláthatatlan médiapiaci összefonódásokat”.

Az MSZP is próbálkozik, de mind emlékszünk, hogy a közmédiával pont ugyanezt csinálták hatalmon, épp csak a piaci szereplők bedarálásában nem voltak ilyen “ügyesek”, mint a Habony-gépezet.

Érdemes a Jobbikot is figyelni: eddig több mint 100 sajtópert nyertek már a kormánypropaganda ellen, ami nem véletlen. Rajtuk kívül más pártnak esélye nincs a kormányváltásra (a baloldalon nem is nagyon törekszenek erre), ezért is őket támadják a legjobban. Az Orbán-média rutinszerűen hozza, hogy a jobbikos politikusok részegen botrányt okoznak, hogy Vona épp melyik iszlám országnak fogad hűséget, hogy a pártelnököt éppen megbuktatják vagy alapszervezetek oszlanak fel.

Aztán a bíróság sorozatban mondja ki ítéleteiben, hogy a kormánypárti médiumok pofátlanul hazudnak, de ha a költségvetésből csorog le a pénz, van miből fizetni a bírságokat.

Így a kampány vége felé én a tűrőképességem végére értem. Egyetlen dologban vagyok biztos: a kormánymédiának sikerült elérnie, hogy biztosan elmenjek szavazni.

Mit gondolsz a cikkünk tartalmával kapcsolatban?

Kérünk szavazz az alábbi lehetőségek egyikére, hogy még jobb cikkeket készíthessünk Neked!

Teljesen egyetértek
Nem tudom eldöntetni
Nem értek egyet

Tetszett a cikk? Kérjük, értékeld!

4.3/5 8 értékelés
8 értékelésX
Hazugság! Dehogy is! Középszerű! Egyet értek! Nagyszerű!
12.5% 0% 0% 25% 62.5%
2018-03-17T16:35:37+00:00